USS Theodore Roosevelt (CVN-71) er et af den amerikanske flådes atomdrevne hangarskibe, og med et dæk som er over 300 meter i langt, danner skibet et godt afsæt for kampfly.

I en periode fra midt i 2014 til marts 2015 indgik skibet i en række træningsmissioner ud for USA’s østkyst. Undervejs kom der flere rapporteringer om uidentificerede objekter i luftrummet og det er kamppiloter fra USS Theodore Roosevelt, der har optaget videoerne, der går under navnene ”GIMBAL” og ”GOFAST”.


Det er væsentligt, at pointere, at ud over dokumentationen ved de 2 grynede videoer så blev flere af disse objekter også registreret på radar og ved visuel kontakt. GIMBAL videoen blev optaget den 20. januar 2015 mens objektet på GOFAST videoen blev fanget et par uger senere, i februar måned
På GIMBAL videoen, optaget med en såkaldt ATFLIR sensor (der forsimplet kan opfattes som et temperaturfølsomt infrarødt kamera), ses et enkelt objekt. Inden da var objektet fanget på radar, og selvom det ikke ses på videoen, var det en del af en lille flåde af objekter i luftrummet, hvilket man også hører en af piloterne nævne. GIMBAL-objektet var en smule bag de andre, og bevægede sig op mod en kraftig vind på 120 knob (over 200 km/t) . På et tidspunkt stoppede objektet abrupt op, ventede på at de andre objekter havde vendt rundt, for derefter selv at begynde at bevæge sig 180 grader i modsat retning og følge efter dem. Ifølge kamppilot Ryan Graves bekræftede radarobservationer fra oven, at GIMBAL objektet ikke lavede en u-vending; det stoppede bare og skiftede retning.
GOFAST videoen i sig selv tilføjer ikke så meget til historien, da den ikke afslører et abnormt bevægelsesmønster. En omtalt tidligere computerspil-programmør og nu aktiv UFO-debunker ved navn Mick West har bekendtgjort, at objektet i GOFAST-videoen mest sandsynligt er en ballon. Hvis man lytter til audiosporet lyder det dog ikke som om at kamppiloten er enig i den udlægning.
Tidligere kamppilot Ryan Graves har stemt i i forhold til at der i perioden har været uforklarlig aktivitet over havet ud for østkysten. Graves og hans kolleger, der fløj træningsmissioner i området i nærheden af Virginia Beach opdagede i starten af 2014, at deres opgraderede radarudstyr begyndte at opfange ting, de ikke havde set før når de bevægede sig i luftrummet over havet.
“These things would be out there all day. Keeping an aircraft in the air requires a significant amount of energy. With the speeds we observed, 12 hours in the air is 11 hours longer than we’d expect.” Ryan Graves i NY Times artikel, maj 26. 2019
I mindst et tilfælde var kampfly tæt på at kollidere med et objekt, der svævede ved et fikspunkt, som rutinemæssigt skulle passeres ved udflyvninger. I det beskrevne tilfælde fik piloterne visuel kontakt med objektet, som blev rapporteret som kubisk omgivet af en sphere.
Som det var tilfældet med den første af de 3 såkaldte Pentagon-videoer (FLIR-videoen), så kan GIMBAL- og GOFAST-videoerne ikke stå alene som dokumentation for at der bevæger sig noget helt uforklarligt rundt i jordens atmosfære. Derimod fungerer alle tre videoer som understøttelse af de vidneudsagn, som kompetente og troværdige piloter og radaroperatører har givet.
Og hvis det skulle vise sig, at der på et tidspunkt bliver givet adgang til en reel videnskabelig gennemgang af de klassificerede sensordata, som måtte være tilgængelige fra disse og andre hændelser, bliver det måske muligt at naile et hardcore fysisk bevis, som ikke kan tilbagevises.
Helene Cooper, Ralph Blumenthal and Leslie Kean, New York Times, May 26, 2019 ‘Wow, What Is That?’ Navy Pilots Report Unexplained Flying Objects.
Ryan Graves, Politico, 28.2.2023: We Have a Real UFO Problem. And It’s Not Balloons.
Lex Fridman podcast #308, 1. august 2022: Ryan Graves: UFOs, Fighter jets and Aliens. Youtube
Yannick Peings and Marik von Rennenkampff, 15. november 2023: Reconstruction of Potential Flight Paths for the January 2015 “Gimbal” UAP.